Thursday, June 15, 2006

Allmänt om projektet Flexibel Vårdkunskap


Kursmodell Flexibel Vårdkunskap – projekt delfinansierat av CFL. Projektet ingår i metod- och kunskapsutveckling inom området integration av digitala lärresurser i pedagogiska miljöer. Kort om projektet (ljudfil).




Målsättning med kursmodellen


Flera kursstarter, många examinationsdagar, individen i centrum, lärande i arbetslivet perioder och studierna kan drivas vid sidan av arbetet. Lärcentrum kan användas, digitalt bibliotek ger böcker inom eLäroplattformen och i iPodden/MP3-spelaren.

Fördelarna (både ut ur studerandes och handledarens synvinkel)
- Lärprocessen synliggörs. Lärprocessen är färdigstrukturerad med de olika delkurserna med teman.
- Kunskapsprocessen synliggörs. Resultatet synligt hela tiden.
- Uppdatering. Eventuella nya saker, förändringar etc. görs centralt – uppdateringarna syns till alla
- Tillgänglighet. Kursen tillgänglig där Internet fungerar (och en del utan Internet!). Olika hjälpprogram (ReadRunner, TextIT, Eböcker etc.) stödjer i lärprocessen.
- Individanpassad. Uppgifternas innehåll och svårighetsgrad kan anpassas till de kunskapsmål studerande har satt upp i sin PLP (Personlig LäroPlan) genom att flexibelt kunna använda olika former av material och studier. Individen är i fokus med individuell handledning via eLäroplattformen och vid behov på platsen.
- Flexibilitet. Studerande har mera frihet i tid och rum. T.ex. iPod och/eller mp3-spelare ger möjligheten att ta materialet med till arbetsplats i fickformat; man kan repetera, öva etc. hur mycket man vill. Man kan använda de olika resurserna i informationssökningen. Man kan i lugn och ro formulera sina svar, bearbeta, komplettera etc.
- Bemötandet. Varje individ blir synlig i lärplattformen – kommunikationen blir intensiv och personlig. Hela gruppen kan användas i det kooperativa lärandet – en stor resurs.
- Gemensamma rutiner/mallar skapas för hela organisationen.
- Den pedagogiska ledaren har möjlighet att diskutera mallarna/rutinerna och påverka förbättringar

Studiegruppens kunskap används genom att ha kollaborationer och genom att styra upp diskussioner på eLäroplattformen samt med att erbjuda gruppsammankomster.

Gemensam information/kunskap så som Yrkesvägledning är alltid synlig till alla.

1 comment:

Anonymous said...

vad jag letade efter, tack